بریج (پل ) دندان

بریج دندان چیست ؟هنگامی که فرد یک یا چند دندان را از دست میدهد یکی از راههای پرکردن فضای خالی ایجاد شده بریج کردن دندانهای میباشد . در این روش شکافهای ناشی از دندانهای از دست رفته توسط بریج ( پل دندانی) پر میشود که به لحاظ مختلفی حائض اهمیت میباشد و مزایای زیر را دارند  :
قیافه و لبخند فرد احیا می شود
امکان جویدن و صحبت کردن مناسب فراهم میشود
فرم صورت فرد حفظ میگردد
از جابجایی دندانهای دیگر به سمت فضای خالی دندان از دست رفته جلوگیری میکند
توزیع فشار روی دندانهای نیش به درستی و بصورت متوازن انجام میگیرد


شکافی که از دندانهای از دست رفته ایجاد میشود موجب چرخش یا حرکت دندانهای دیگر به سمت فضاهای خالی میشوند که این امر میتواند باعث گازگرفتگی زبان ، عدم تعادل ناشی از دندانهای از دست رفته و همچینین بیماری های لثه و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی شود .
پل دندان بصورت کلی جای یک یا چند دندان را میگیرد ، بریج ها دقیقا به اندازه فضای دندانی از دست رفته هستند و در دندانهای طبیعی یا ایمپلنتها در اطراف فضای خالی دندان قرار میگیرند که این دندانهای حکم تکیه گاه برای بریج دارند .
بریج دندان از دو تاج برای دندان های قرار گرفته در دو طرف دندان از دست رفته تشکیل شده است. دو دندان مجاور  بعنوان لنگر مورد استفاده قرار گرفته  و دندان مصنوعی بین آنها قرار می گیرد، به دندان پایه (اباتمنت) گفته میشود. دندان مصنوعی ponticc معمولا از طلا، آلیاژ، پرسلان و یا ترکیبی از آنها درست میگردد. بریج ها بصورت معمول به کمک دندان طبیعی یا ایمپلنت ها ثابت میگردند

انواع بریج های دندانی عبارت است است : 1- بریج معمولی 2- بریج معلق 3 - بریج مریلند

_ بریج های معمولی : این بریج شامل  تاج دندان یا ایمپلنت در دو طرف دندان از دست رفته، به همراه یک دندان مصنوعی(پونتیک) در وسط  است . بریج های سنتی رایج ترین نوع بریج بوده که یا از پرسلان وصل شده به فلز و یا از سرامیک درست میگردند.

بریج معلق Cantilever :این نوع بریج برای زمانی است که دندان های مجاور فقط در یک طرف دندان از دست رفته وجود دارند مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از این بریج ها معمول نیست و در مورد دندان هایی که در انتهای دهان هستند و  امکان وارد آوردن فشار زیاد و آسیب به دندان های دیگر را دارند مورد استفاده قرار نمیگیرد .

بریج مریلند (بریج رزین باند ) : این بریج از پرسلان ، لثه و دندان های پلاستیکی تقویت شده بوسیله فریم فلزی درست شده است . بال های فلزی در هر طرف بریج به دندان های موجود فرد پیوند میگردد.

بریج های ایمپلنت :بریج های ایمپلنت یک جایگزین دیگر برای دندان های از دست رفته هستند. آنها هنگام مورد استفاده قرار میگیرند  که فرد بیش از یک دندان از دست رفته داشته باشد. برای ثابت ماندن این بریج ها نیاز به تاج یا فریم ندارند زیرا  با ایمپلنت در جای خود ثابت میگردند.از آنجا که این نوع بریج ها با ایمپلنت در جای خود ثابت میگردند، بسیار محکم و راحت هستند و کاملا مانند دندان های طبیعی هستند. دو عمل جراحی لازم است تا ایمپلنت در جای خود ثابت گردد. جراحی اول برای گذاشتن ایمپلنت و جراحی دوم برای قرار دادن بریج روی آن، همچنین حداقل پنج ماه لازم است تا بریج آماده گردد.

مراحل انجام بریج دندانی :
       
ابتدا دندانهای پایه ( اباتمنت) آماده میگردند که  در اینجا شکل دهی مجدد دندانهای مجاور بوسیله فرم دادن بخش از مینای دندانهای مجاور انجام میگیرد تا امکان نصب تاج دندان روی آنها فراهم شود
سپس یک قالب از دندان از بین رفته ساخته میشود تا بریج ، دندان مصنوعی پونتیک و تاج از روی آن ساخته شود
یک بریج موقت نیز برای حفاظت از دندانها و لثه ها نصب میگردد
در مرحله بعد بریج موقت برداشته شده و بریج دائمی بررسی و تنظیم میشود تا تطابق مورد نیاز بدرستی انجام گیرد در چند جلسه آتی  ممکن است دندانپزشکی بصورت موقت آن را در جای خود نصب ( سمنت ) کند تا مطمئن گردد که بریج دندانی به صورت صحیح ثابت شده است ، پس از چند هفته بریج بصورت دائم به محل نصب سیمان میگردد

تماس با ما
شماره تلفن های تماس قسمت فنی سایت دنتیک

تلفن ثابت
۰۲۴۳۳۷۴۷۵۷۳

تلفن همراه
۰۹۱۲۸۴۱۴۷۸۳
۰۹۳۸۶۲۵۲۵۸۳

ثبت نام کنید

با دسترسی به تمامی قسمتها

اطلاعات بیشتر

شماره واتس آپ ، تلگرام، ایتا و روبیکا
امور مشتریان
(جهت ارسال پیام)

09386252583